A vámügyintéző feladatai az a személy, aki az export és import áruk vámkezelési feladatait intézi. Ő felel ezen áruk vámkezelésének tárgyi-technikai feltételeinek megteremtéséért. Meg kell őriznie a vámokmányokat, vezetnie kell a nyilvántartásokat, és figyelne kell a határidős intézkedések betartására. A vámjogszabályoknak megfelelően csak vámügyi szakvizsgát tett személy lehet vámügyintéző.
A rendszerváltás óta megszaporodott azon cégek (többnyire bt.-k és kft.-k), amelyeknek szükségük van működésükhöz vámügyintézőre, vagy legalább magas szintű vámügyi ismeretekkel rendelkező munkatársra, vagy külsős cégre, amely elvégzi a vámügyintézést. Az igazán jó vámügyintéző rendelkezik gazdasági, külkereskedelmi szaktudással is.
A vámügyintéző feladata pontokba szedve:
- Közreműködik a külkereskedelmi ügyleteknél, megfelelő váminformációkat ad át
- Az import és exportárukat vámkezeli
- Folyamatosan ellenőrzi a saját tevékenységét
- A vámhatáridős ügyleteket felügyeli, ehhez vámkezelési nyilvántartásokat, naplókat vezet
- Kapcsolatot tart az illetékes vámszervekkel a vámügyek kapcsán
Hangsúlyozni kell, hogy a törvényes külkereskedelmi ügyletekhez szükség lenne vámügyintézőre. A legjobb vámügyintézők folyamatosan képezik magukat, és figyelik a vámüggyel kapcsolatos híreket, jogszabály változásokat, törvénymódosításokat. Ezen kívül fontos a jó kommunikációs képesség, hiszen nem csak a saját munkahelyükön kell kommunikálniuk (feltéve, hogy belsős vámügyintézőről beszélünk), hanem minden, az ügyletben résztvevő cég kapcsolattartójával, az illetékes vámszervekkel, vagy az államigazgatási szervekkel. Magyarországon számos vámügyintéző képzés van már, ha valakit érdekel ez a csodálatos szakma.